tisdag 13 april 2010

Glädjelockar

Igår eftermiddag var vi till frisören, Matilda skulle klippa sig. Hon bara älskar att gå dit, jag har nog aldrig hört ett barn som älskar att klippa sig fast det kanske är färgen som de får i håret som är roligast:-) Men igår blev det ingen färg utan frissan lockade Matildas hår så fint, Matilda sken som en sol när hon var klar. Hon sa: -mamma hon lockade med plattbetongen, hon bara snurrade runt så här, det blev så fint!
det hon menade var ju förstås att hon använde plattången, så nu får väl jag lära mig att locka hennes hår kan ja tänka mig:-) och det gör jag så gärna.

Och det gick så bra när vi var nere på stan, hon behövde inte gå på toa eller jo hon sa det en gång då vi kom ner på stan men det kunde jag avleda bort då hon precis varit på toaletten. Det gick faktiskt bra, men det är ju så att ibland funkar det och ibland inte...



Morgonen idag har innehållt gråt, skrik och panik... inget vidare...
Hon började redan när hon vaknade med att säga att till dagis ville hon inte, jag undrade varför, hon sa bara att jag vill inte, jag vill inte vara ute.
Efter lite prat om det och andra saker kom hon äntligen upp ur sängen och gick till toaletten där satt hon sen i ca 30 minuter, därifrån ropade hon att hon vill inte gå till dagis och att hon inte ville sitta på toa. Jag sa till henne då att hon fick vara hemma med mig idag, och då gick allt mycket lättare...vi åt frukost hon var lite glad och det kändes bra.
Men...sen började det igen, hon undrade om det var roligare på dagis, jag svarade henne att där är ju dina kamrater och du kan leka med dom men att hon gärna fick vara med mig. Hon grät, fick panik, trodde att vi skulle lämna henne, åka ifrån henne.
jag vet inte varför hon säger så, vi har aldrig gjort det och kommer ju aldrig att göra det. Det gör så ont i mammahjärtat när hon säger så. Eller hela situationen gör så ont!
Allt slutade med att Tobbe fick komma hem från jobbet för att hjälpa mig, Matilda vile nu gå till dagis så Tobbe körde henne dit i jobbarbilen och Emma åkte med mig. Väl på dagis så var Matilda redan inne när jag kom, så då kom Ullis (fröken) och tog emot Emma. Det flöt väldigt smidigt, så vi gör så imorgon igen.


Nu har vi fått en tid till att få lite hjälp, mycket skönt!

Ha det gott
kram Anna

1 kommentar:

  1. Lilla fina matilda,,,, va jobbigt hon har det,,,, synd att vi inte hann med fika idag med FULL fart som alla dagar,,, men nästa vecka kanske?? kram till er

    SvaraRadera